Του Γιώργου Λαμπίρη
Σε νέα εποχή περνάει το πρώην εργοστάσιο της Frigoglass στην Πάτρα, καθώς ο όμιλος που αντιμετώπιζε σημαντικά οικονομικά προβλήματα τα τελευταία χρόνια προχώρησε στην πώλησή του στον Πατρινό επιχειρηματία, Άγγελο Ρέζο, ιδιοκτήτη της εταιρείας διακίνησης τροφίμων, Rezos Brands καθώς και της θυγατρικής της εταιρείας, παραγωγής υγιεινών τροφίμων όπως το ιπποφαές, Hippocrates Farm. Η πώληση αποτελεί μέρος του σχεδίου αναδιάρθρωσης και μετασχηματισμού του ομίλου Frigoglass που ξεκίνησε πριν από 18 μήνες και στο συγκεκριμένο εργοστάσιο παράγονταν τα επαγγελματικά ψυγεία για λογαριασμό εταιρειών όπως η Coca-Cola. Θυμίζουμε ότι η Τetrad Capital Partners πρωταγωνίστησε στο εγχείρημα απόκτησης του μετοχικού ελέγχου της Frigoglass από τους ομολογιούχους της, καθώς η εταιρεία αδυνατούσε να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις από ομόλογα που είχε εκδώσει. Μέσα από μια μακρά διαδικασία κεφαλαιακής αναδιάρθρωσης, στη νέα εταιρεία η πλευρά Δαυίδ – Λεβέντη – πρώην βασικοί μέτοχοι – διατήρησαν μονοψήφιο ποσοστό και οι ομολογιούχοι το υπόλοιπο, με τους τελευταίους να χαράσσουν νέα στρατηγική.
Το εργοστάσιο στην Πάτρα ξεκίνησε να λειτουργεί το 1979 και ήταν το πρώτο για τη Frigoglass, στηρίζοντας τη μελλοντική της πορεία της σε ηγέτη του κλάδου επαγγελματικής ψύξης. Η μονάδα τα τελευταία χρόνια παρήγε εξειδικευμένους ψυκτικούς θαλάμους οικιακής χρήσης και ανταλλακτικά, στο πλαίσιο παραγωγικής αναδιάρθρωσης που υλοποιήθηκε. Η εταιρεία είχε καταβάλλει προσπάθειες προκειμένου να καταστεί βιώσιμο. Το 2009 είχε υλοποιηθεί πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για 120 εργαζομένους που τότε απασχολούσε 210 εργαζόμενους. Στόχος της τότε διοίκησης ήταν το προσωπικό να περιοριστεί στα 90 άτομα, όπως και συνέβη. Ακολούθως, εφαρμόστηκαν και άλλα μέτρα, όπως εκ περιτροπής εργασία, μείωση του μισθολογικού κόστους και μεταφορά παραγωγής από άλλα εργοστάσια του ομίλου, προκειμένου η μονάδα να καταστεί οικονομικά βιώσιμη, κάτι που σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου δεν κατέστη δυνατό. Η λειτουργία του διεκόπη οριστικά το 2019.
Ποια είναι η εταιρεία που το απέκτησε
H Rezos Brands που απέκτησε το εργοστάσιο δραστηριοποιείται επί αρκετές δεκαετίες στο χώρο των τροφίμων με αντικείμενο την εμπορία και τη διανομή συσκευασμένων τροφίμων. Πριν από μία δεκαετία ξεκίνησε να διαφοροποιεί τη δραστηριότητά της και δημιούργησε ένα τμήμα έρευνας και ανάπτυξης, το οποίο αριθμεί σήμερα 15 επιστήμονες. Με αυτόν τον τρόπο εισήλθε στον τομέα της υγιεινής διατροφής και βιώσιμων τροφίμων. Κύριος προσανατολισμός ήταν οι υπερτροφές, ενώ στην πορεία δημιούργησε καλλιέργεια ιπποφαούς στα Μετέωρα με 60 στρέμματα να καλλιεργούνται ήδη σε συνολική έκταση 90 στρεμμάτων. “Προχωρήσαμε σε έρευνα για την επεξεργασία των φρούτων και λαχανικών, καταλήγοντας σε δύο πατέντες που βρίσκονται υπό εξέταση. Το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι ότι θα παράγουμε αποξηραμένα φρούτα και λαχανικά, δίνοντας μεγάλο χρόνο ζωής σε αυτά, με κύρια καινοτομία ότι διατηρούμε το σύνολο των βιοδραστικών τους χαρακτηριστικών”, αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος και ιδιοκτήτης της εταιρείας στο Capital.gr.
“Για παράδειγμα αποξηραίνουμε το πορτοκάλι, το οποίο εάν καταναλωθεί μετά από πέντε έτη θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με το νωπό πορτοκάλι. Αλλά και πιο ευαίσθητα προϊόντα όπως το ιπποφαές με Ω6 και Ω7 λιπαρά, αποτελώντας πλουσιότερη τροφή με αυτά τα βιοδραστικά, διατηρούν όλα τους τα χαρακτηριστικά κατά την αποξήρανση. Αυτό που κάνουμε είναι ότι αποξηραίνουμε διάφορα φρούτα, τα οποία θα είναι επωφελή και κινούνται στην κατηγορία του λειτουργικού τροφίμου”, συμπληρώνει.
Επένδυση για την κατασκευή εργοστασίου και στη Σερβία
Εκτός από την απόκτηση του εργοστασίου στην Πάτρα, αυτή την περίοδο η Rezos Brands ολοκληρώνει και την κατασκευή ενός εργοστασίου στη Σερβία, από το οποίο στο τέλος Μαρτίου του 2025 θα κυκλοφορήσουν τα πρώτα προϊόντα στην αγορά. “Ο λόγος που έγινε η μία μονάδα στη Σερβία και η άλλη στην Πάτρα, ήταν γιατί θέλαμε να δημιουργήσουμε μονάδες στην πηγή της πρώτης ύλης. Η παραγωγή μας αφορά προϊόντα κινητικής ώσμωσης ή παλμικής ξήρανσης, που είναι οι δύο βασικές τεχνολογίες ξήρανσης που χρησιμοποιούμε. Ένα από τα προϊόντα που θα παράξουμε στο τέλος του 2025 όπου έχουμε συμφωνήσει με την αμερικάνικη αγορά για τη διάθεσή του, θα είναι ελληνική χωριάτικη σαλάτα σε μορφή σνακ, με όλα τα συστατικά να είναι αποξηραμένα (ντομάτα, φέτα, κρεμμύδι, πιπεριά, ρίγανη και σπρέι ελαιολάδου)”, όπως αναφέρει ο Άγγελος Ρέζος.
“Στη Σερβία έχουμε σε εμβέλεια 30-40 χιλιομέτρων, καλλιέργειες δαμάσκηνου, βερίκοκου, κόκκινου βατόμουρου. Αντίστοιχα στην Ελλάδα έχουμε σε κοντινή απόσταση καλλιέργειες φράουλας και εσπεριδοειδών όπως πορτοκάλι και λεμόνι. Όταν ξεκίνησαμε να οργανώσουμε τις συνεργασίες με τους παραγωγούς, είδαμε ότι για να αγοράσουμε φράουλα κάτω Αχαΐας μπορούμε μόνο μέσω Πολωνίας, γιατί στη χώρα μας δεν γίνεται επεξεργασία και καθάρισμα της φράουλας. Ωστόσο αποφασίσαμε να πάμε και στην επεξεργασία της πρώτης ύλης μέσα από συνέργειες με εταιρείες που θα αναλάβουν διάφορα κομμάτια στην αγροδιατροφική αλυσίδα, όπως εταιρεία που θα στεγαστεί στο χώρο μας και θα αναλάβει την επεξεργασία της φράουλας. Εμείς θα υποστηρίζουμε τις διαδικασίες με καθοριστικό ρόλο σε έρευνα και ανάπτυξη, και γι’ αυτό αγοράσαμε και το κτίριο της Πάτρας”.
Δημιουργία αγροδιατροφικού hub
Το εργοστάσιο στην πρωτεύουσα της Αχαΐας έχει επιφάνεια 25.000 τετραγωνικά μέτρα, με προοπτική να δημιουργηθεί εκεί ένα αγροδιατροφικό hub. “Επί 8-9 χρόνια συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα με ετέρους μεγάλους ερευνητικούς οργανισμούς όπως πανεπιστήμια αλλά και ιδιωτικούς φορείς, έχοντας λάβει πλήθος διακρίσεων στον τομέα της έρευνας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το hub θα προσδώσει υπεραξία στην αγροτική παραγωγή του τόπου. Στον ίδιο χώρο θα δημιουργηθούν εργαστήριο τροφίμων που είναι ήδη σε εξέλιξη η κατασκευή του, υπηρεσίες logistics με αποθήκευση ψυχόμενων και κατεψυγμένων προϊόντων, εμπορική δραστηριότητα για να φτάσουν τα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ενώ εκτός της ξήρανσης των φρούτων θα γίνεται και διαλογή νωπών πορτοκαλιών και λεμονιών καθώς και τυποποίηση και κατάψυξη φράουλας. Βρισκόμαστε σε διαδικασία με άλλους παραγωγικούς φορείς με συναφές αντικείμενο και στόχο μέσα από οικονομίες κλίμακας να δημιουργήσουμε ένα πλήρες hub, όπου ο κάθε αγρότης θα βρίσκει διέξοδο και αξία για τα προϊόντα του”.
Συνολική επένδυση 14 εκατομμύρια στην Πάτρα
Η συνολική επένδυση σε πρώτη φάση εντός του 2025 στην Πάτρα θα είναι 8 εκατομμύρια ευρώ και σε δεύτερη φάση εντός του 2026 θα είναι περίπου 6 εκατομμύρια ευρώ. Στα παραπάνω ποσά συμπεριλαμβάνεται η απόκτηση του εργοστασίου και υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθούν πάνω από 120 θέσεις άμεσης απασχόλησης, ενώ θα απασχολούνται συνολικά 200 άτομα μαζί με τους έμμεσα απασχολούμενους.
Η θυγατρική της Rezos Brands, Hippocrates Farm θα αναπτύξει την παραγωγική δραστηριότητα, ενώ το brand της θα είναι αυτό που θα αναγράφεται και στις συσκευασίες των παραγόμενων προϊόντων. Η Rezos Brands έχει κύκλο εργασιών 12 εκατομμύρια ευρώ και είναι ο εισαγωγέας μεταξύ άλλων των Ocean Spray Cranberries, που περιλαμβάνει αποξηραμένα cranberries, χυμούς και άλλα παράγωγα από το συγκεκριμένο φρούτο. Κατά τον επικεφαλής της εταιρείας η νέα δραστηριότητα αναμένεται να φτάσει σε κύκλο εργασιών 10 εκατομμυρίων ευρώ το 2026, μόνο από τη λειτουργία του εργοστασίου στην Πάτρα και από τη Σερβία θα προέλθει επιπλέον κύκλος εργασιών 8 εκατομμυρίων ευρώ, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι επενδύσεις και θα έχουν ωριμάσει τα προϊόντα στις αγορές.
Συμφωνίες με αγορές όπως τα σκανδιναβικά κράτη, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία
Κύριος στόχος είναι οι εξαγωγές με προορισμό αγορές όπου είναι περισσότερο εκπαιδευμένοι οι καταναλωτές στην υγιεινή διατροφή, όπως οι σκανδιναβικές χώρες, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και τα αραβικά κράτη, όπου ήδη υπάρχουν συμφωνίες για τη διάθεση των προϊόντων. “Πρόκειται για μία αρκετά μεγάλη κίνηση για το μέγεθός μας, ωστόσο επειδή έχουμε εισέλθει στον τομέα της αγροδιατροφής και βλέπουμε την τάση, δεν επιλέξαμε καθόλου τυχαία τη λέξη Hippocrates. Σας θυμίζω ότι η ρήση του Ιπποκράτη που έλεγε ότι ‘Φάρμακο ας γίνει η τροφή σας και η τροφή σας ας γίνει φάρμακο σας’”, καταλήγει.