Επιχειρηματικά Νέα.gr
Image default
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Προβληματισμός στα στελέχη της επενδυτικής κοινότητας του τουριστικού κλάδου

Προβληματισμός στα στελέχη της επενδυτικής κοινότητας του τουριστικού κλάδου για το πλαίσιο αδειοδοτήσεων

Προβληματισμό εκφράζουν τα στελέχη της επενδυτικής κοινότητας του τουριστικού κλάδου, αναφορικά με το πλαίσιο των αδειοδοτήσεων που έχει διαμορφωθεί στην χώρα το τελευταίο διάστημα, που ουσιαστικά ευνοεί τους παρανομούντες έναντι των υπολοίπων. Όπως σημειώνουν μάλιστα, σε μια περίοδο κατά την οποία θα έπρεπε να επιταχύνονται οι διαδικασίες για να πολλαπλασιαστούν οι επενδύσεις και να δημιουργηθούν νέες και καλά αμοιβόμενες θέσεις εργασίας, τελικά συμβαίνει το αντίθετο. 

“Στην Ελλάδα είναι τρεις οι τομείς που ξεχωρίζουν και δεν απαιτούν ιδιαίτερα επιχειρήματα προκειμένου να πείσουμε έναν ξένο επενδυτή να τοποθετήσει τα χρήματά του: ο τουρισμός, η ναυτιλία και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Μιλώντας ειδικά για τον τουρισμό, προβλέπεται μεγάλη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, λόγω της ανάπτυξη των ασιατικών αγορών, της επέκτασης της τηλεργασίας και της δημιουργίας μεγάλου αριθμού εύπορων ανθρώπων, που αναζητούν τουριστικό προϊόν υψηλής αξίας. Επομένως, για να επωφεληθεί η χώρα απαιτούνται και οι αντίστοιχες υποδομές. Ωστόσο, χωρίς ένα φιλικό επενδυτικό προφίλ, ώστε να προσελκυστούν τα κεφάλαια αυτά, πολύ φοβάμαι ότι θα χάσουμε και αυτό το τρένο”, ανέφερε χθες, ο κ. Ιωάννης Δεληκανάκης, Founding Partner της Southrock Asset Management, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο συνέδριο “Τουρισμός Αξίας για την επόμενη ημέρα”, που διοργάνωσε το Τμήμα Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς την Τρίτη, 12 Νοεμβρίου. 

Σύμφωνα με τον κ. Δεληκανάκη, δεν πρέπει να προκύπτουν ξαφνικές αλλαγές στην υλοποίηση επενδυτικών έργων, που ούτως ή άλλως απαιτούν μεγάλο χρονικό διάστημα για να υλοποιηθούν, λόγω των χρόνιων γραφειοκρατικών και πολεοδομικών παθογενειών της χώρας. “Πρέπει να υπάρχει πρόνοια και για την θέσπιση μεταβατικών διατάξεων για τις εν εξελίξει επενδύσεις”, τόνισε χαρακτηριστικά. Η Southrock προωθεί τρία επενδυτικά έργα ύψους αρκετών εκατοντάδων εκατ. ευρώ στην Μύκονο, όπου όμως παρότι έχει εξασφαλίσει σχετική προέγκριση οικοδομικής άδειας (για τα δύο εξ αυτών που αφορούν σε ανακατασκευή υφιστάμενων κατοικιών), ήδη από το 2021, μέχρι σήμερα δεν έχει κατορθώσει να προχωρήσει στην έναρξη των εργασιών, λόγω της εν ισχύ άτυπης αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών.”Παρόλα αυτά, σε διπλανή έκταση από την δική μας, προχώρησαν κανονικά, άγνωστο πώς, οι εργασίες.Unmute

Remaining Time -0:00Fullscreen

Με τον τρόπο αυτό, επιβραβεύουμε ουσιαστικά τους παρανομούντες, εις βάρος των νόμιμων, καθώς οι πρώτοι θα μπορούν να λειτουργήσουν και άνευ ανταγωνισμού, μέχρις ότου αποφασίσουμε να υλοποιήσουμε νέο πολεοδομικό σχέδιο. Όταν το κράτος κάνει όχι μόνο τα στραβά μάτια και δεν κατεδαφίζει ξενοδοχεία τα οποία είναι κτισμένα σε καφέ ζώνη αλλά τα πριμοδοτεί κιόλας αφήνοντάς τα να λειτουργούν σε προστατευόμενο καθεστώς απουσίας ανταγωνισμού, δίνει ένα μήνυμα προς τα έξω ότι δεν θέλει σοβαρούς θεσμικούς επενδυτές στην Μύκονο. Θέλει πραγματικά το κράτος να παρατείνει το υφιστάμενο καθεστώς ασυδοσίας και παρανομίας;”, ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Σε ανάλογο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Γιώργος Χρυσικός, ιδρυτής και Managing Partner της Grivalia Management Company. “Αυτό που βλέπουμε είναι η απουσία στρατηγικού σχεδιασμού για τον τουρισμό. Αυτό που ξέρουμε όμως είναι ότι η χώρα πρέπει να κάνει στροφή προς τον ποιοτικό τουρισμό, ώστε να προσελκύσουμε τουρίστες υψηλότερων εισοδημάτων. Αυτό το προϊόν έχει τον μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Χρειαζόμαστε όμως και τις ανάλογες υποδομές και φυσικά και τα αντίστοιχα ξενοδοχεία”, τόνισε ο κ. Χρυσικός. Παράλληλα επισήμανε το ότι οι επενδυτές σχεδιάζουν ένα έργο, έχοντας κατά νου ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, π.χ. πέντε ετών. “Το να έχουμε ξοδέψει 100 εκατ. ευρώ και μετά από πέντε χρόνια να μην έχουμε εξασφαλίσει ούτε την οικοδομική άδεια, προφανώς σημαίνει ότι ο αρχικός σχεδιασμός έχει πάει στο βρόντο. Δεν ζητούμε ούτε ειδικούς όρους δόμησης, ούτε διαφορετική αντιμετώπιση από τις μικρομεσαίες εταιρείες του κλάδου. Θέλουμε όμως ισονομία”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Grivalia Hospitality. 

Στηλιτεύοντας το ζήτημα που έχει προκύψει με τον χαρακτηριστικό κάποιων νησιών ως “κόκκινα”, δηλαδή ως σημεία που έχουν πλέον φτάσει στο όριο της φέρουσας ικανότητάς τους, ο κ. Χρυσικός, σημείωσε ότι “η Μύκονος είναι σήμερα κόκκινη, επειδή όλα τα προηγούμενα χρόνια αφέθηκε ατιμώρητη η αυθαίρετη δόμηση. Πόσα τετραγωνικά μέτρα αυθαίρετων κτισμάτων έχουν κατασκευαστεί στην Μύκονο από το 2012 και μετά, δηλαδή από τότε που σταμάτησε να επιτρέπεται η τακτοποίηση αυθαιρέτων; Προφανώς όλα αυτά τα ακίνητα είναι κατεδαφιστέα. Ακόμα και τα τελευταία χρόνια, που υπάρχει αναστολή οικοδομικών αδειών, έχουμε δει πολλές νέες κατασκευές να ανεγείρονται, χωρίς κάποια κύρωση”, σημείωσε ο ίδιος. 

Στο συγκεκριμένο πάνελ, που συντόνισε ο Πρύτανης του Παν. Πειραιώς, Καθηγητής Μιχάλης Σφακιανάκης, συμμετείχαν επίσης ο κ. Σταύρος Μήτσης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου MITSIS και ο κ. Θεόδωρος Τζούρος, Ανώτερος Γενικός Διευθυντής Εταιρικής κι Επενδυτικής Τραπεζικής Chief Corporate & Investment Banking στην Τράπεζα Πειραιώς. Όπως τόνισε ο κ. Μήτσης, “τα βασικά ζητούμενα για τους επενδυτές, είναι η πολιτική, επενδυτική και φορολογική σταθερότητα. Να γνωρίζουμε ποιο είναι το πλαίσιο λειτουργίας και οι στόχοι”. Με τη σειρά του, ο κ. Τζούρος ανέφερε ότι η Τρ. Πειραιώς έχει χαρτοφυλάκιο δανείων τουριστικών επιχειρήσεων συνολικού ύψους 3,5 δις ευρώ, που είναι το υψηλότερο μαζί με εκείνο της ναυτιλίας και παράλληλα, με πολύ χαμηλό ποσοστό μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, ακόμα και την περίοδο της οικονομικής κρίσης. 

Νωρίτερα, υπερασπιζόμενος τους κυβερνητικούς χειρισμούς, ο κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τόνισε ότι “παρουσιάστηκε χθες το ειδικό πολεοδομικό της Μυκόνου. Όταν προτάθηκαν μεγαλύτερες αρτιότητες έγινε χαμός, υπήρξε μη αποδοχή του σχεδίου από την τοπική κοινωνία. Ειδικά στην Μύκονο, όταν δεν μπορεί μια επιχείρηση να χτίσει μια κατοικία, δεν μπορούμε να δίνουμε άδεια για μονάδες των 150 κλινών, που κοστίζουν 100 εκατ. ευρώ. Υπάρχει ζήτημα αποδοχής των επενδύσεων από τις τοπικές κοινωνίες. Ανάλογα δε με την χρονική στιγμή που αποφασίζεται η άσκηση χωροταξικής πολιτικής, ο αρμόδιος Υπουργός έχει την εξουσιοδότηση να παγώσει τον χρόνο, ώστε να κάνει τον σχεδιασμό, συνεκτιμώντας το ποιες είναι οι υποδομές που έχουν σημαντικό πρόβλημα στη λειτουργία ενός προορισμού και να δει κατά πόσο υπάρχει δυνατότητα αύξησης της χωρητικότητας της δόμησης ή, ενδεχομένως, να δει ποιες υποδομές χρειάζονται; Στη Μύκονο έχουμε μια δόμηση που έχουν ξεπεράσει το όριο της δόμησης και άλλες που είναι παρθένες”, σημείωσε ο κ. Μπακογιάννης. 

Από την πλευρά της, η κα. Στελλίνα Σιαράπη, Γενική Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, σημείωσε ότι στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων, είναι σήμερα ενταγμένα έργα συνολικής αξίας 4,5 δις ευρώ. Επίσης, τόνισε ότι εντός του 2025 θα απλοποιηθούν 15 χρονοβόρες διαδικασίες που σχετίζονται με την ένταξη μιας επένδυσης στο σχετικό νόμο, αλλά και γενικότερα την αδειοδότησή της, “προκειμένου να μην ταλαιπωρούμε τον επενδυτή κατά την κατάθεση του φακέλου του. Αυτό θα μειώσει και τον χρόνο και τον όγκο της γραφειοκρατίας για την κάθε στρατηγική επένδυση”. Παράλληλα, η κα. Σιαράπη προανήγγειλε νέο καθεστώς για τις τουριστικές επενδύσεις σε 12 μήνες από σήμερα, ενώ στους στόχους του Υπουργείου είναι και η μείωση του χρόνου αποπληρωμής των επιχειρήσεων μέσω του αναπτυξιακού νόμου. “Στόχος μας είναι να κλείσουμε τις παλιές εκκρεμότητες στον χώρο του τουρισμού, που υπάρχουν στους δύο προγενέστερους αναπτυξιακούς νόμους του 2004 και του 2011”, κατέληξε η κα. Σιαράπη.

Related posts

Alibaba: Απογοήτευσαν οι πωλήσεις τριμήνου – Καλύτερα των εκτιμήσεων τα κέρδη

admin

Siemens: Αύξηση εσόδων για το γ’ τρίμηνο παρά την προειδοποίηση για γεωπολιτικούς κινδύνους

admin

Έρευνα ΕΒΕΑ: Πιο αισιόδοξες για την οικονομία οι ελληνικές επιχειρήσεις – Οι προκλήσεις

admin

Οριστικό λουκέτο στην Audi Βρυξελλών

admin

FutuReady 2024: Η Παπαστράτος προετοιμάζει τη νέα γενιά για το αύριο

admin

Alumil: Στις 9 Δεκεμβρίου η έκτακτη ΓΣ για την απόσχιση του κλάδου χυτηρίου

admin